12
APR
2016

Piaggio New Liberty 50cc I-Get

Posted By :
Comments : Off

Piaggio New Liberty I-Get

De nieuwe Piaggio Liberty vervangt in het 2e kwartaal van 2016 de ”Oude ” Liberty . De Liberty welke altijd al bekend stond om zijn fijne rijeigenschappen (mede mogelijk gemaakt door zijn grote wielen) krijgt als eerste de nieuwste 50-cc injectie motor van Piaggio mee. Naast het revolutionaire motorblok krijgt de Piaggio New Liberty I-Get ook een compleet nieuw design en veel verbeteringen in zijn functionaliteit mee.

Piaggio I-Get 50 cc motor als eerste onder de New Liberty

De Piaggio New Liberty krijgt dus als eerste binnen de Piaggio-Vespa Group de nieuwe 50cc injectie motor mee. Deze motor is vergeleken met de “oude” motor op meerdere onderdelen gewijzigd. De grootste en meest radicale wijziging is de plaatsing van Injectie. De nieuwe motor is ge-upgrade naar techniek welke al enkele jaren op de ultra zuinige Yamaha Neo’s te vinden is en bij de Yamaha voor veel betrouwbaarheid en souplesse zorgt. Injectie staat dus garant voor een zuinigere, beter startende en nog schonere 4-takt scooter motor. De nieuwe 50cc I-Get motor heeft naast injectie ook een nieuwe cilinderkop gekregen, er was al een uitvoering met 2 kleppen en met 4 kleppen en de I-Get motor heeft er nu 3, 2 voor de Inlaat en 1 voor de Uitlaat. Waar de 4 kleppen motor bekend staat als een echte hoge toeren motor met bijbehorende uitstekende prestaties en de 2 kleppen uitvoering  eigenlijk voor de 45km uitvoering iets te weinig vermogen levert is de 3-kleps uitvoering de gulden middenweg. De motor is soepel en levert uitstekende prestaties bij een relatief laag toerental waarmee het dus een stille en krachtige krachtbron is geworden!

De eerste Test met de Piaggio New Liberty I-Get

Er komt een grote vrachtwagen voorrijden en de nieuwe Piaggio New Liberty I-Get wordt er uitgerold. Dolblij wordt hij direct  naar de werkplaats gerold en word hij gedemonteerd om te kijken wat Piaggio-Vespa voor iets moois afgeleverd heeft. Gelukkig zit deze New Liberty voor ons als monteurs vriendelijker in elkaar als de oude Liberty. Bij de oude Liberty was het niet mogelijk om de buddybak te verwijderen (#aargh!),  bij de nieuwe gelukkig wel en dit maakt het plegen van onderhoud een stuk gemakkelijker!  Snel (maar zorgvuldig) de New Liberty weer in elkaar gezet en afgevuld met een accu en wat brandstof. Bij de eerste druk op de startknop slaat de New Liberty aan en loopt direct keurig stabiel stationair, dit is bij carburateur motoren nog wel eens anders… Snel naar buiten voor de eerste meters en die voelen goed aan, stabiel sturend en dat motortje, Super! Een goede trekkracht een stabiel toerental en hij loopt mooi  dus zonder een abrupte stoot  in de toerental begrenzer (maximum snelheid begrenzer). Sturen gaat met een zeker gevoel en de grote wielen in combinatie met de vering zorgen voor een goede absorptie van de oneffenheden in de weg. De remmen zijn voor de 50 cc eigenlijk flink over-bemeten, hierdoor is het mogelijk om heel hard te kunnen remmen met de 50cc Niet alleen de remkracht maakt indruk, ook de dooseerbaarheid is top! De grote trommelrem achter is echt een pluspunt! Als we kijken naar de New Liberty zien we een mooie, luxe en goed afgewerkte scooter staan, uitgevoerd met super zuinige techniek en de betrouwbaarheid die we inmiddels reeds kennen van Piaggio. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor weer een dikke hit voor Piaggio!

Zelf een rijtest op de Piaggio New Liberty maken?

De Piaggio New Liberty wordt naar ons idee dus een verkoop-hit. Bij MyScooterShop hebben we dus reeds flinke bestellingen geplaatst van de New Liberty. De Injectietechniek op 4-takt scooters heeft absoluut de toekomst!  Mocht  u zelf een rijtest op de Paggio New Liberty willen maken? kom dan langs in 1 van de MyScooterShop Scooterwinkels en laat ook u overtuigen!

De Piaggio I-Get injectiemotor op de Vespa Primavera en Sprint?

De Piaggio New Liberty I-get motor is naar ons idee dus helemaal top! We hopen en gaan er stiekem wel een beetje van uit dat Piaggio-Vespa  niet heel erg lang gaat wachten op de levering van de Vespa Primavera en Vespa Sprint met deze nieuwe injectie-motor. 2017? Wie het weet mag het zeggen…